Lahjoitan persuille Joan Mirón aidon litografin aitoustodistuksineen

0016_1_lg.jpg

Perussuomalaiset toivat henkäyksen syntymävuosikymmeneltäni. Tuolloin 1970 –luvulla oli muotia että jokaisella puolueella oli jonkin sortin kulttuuripoliitiinen ohjelma.  Toisaalta on hyvä jos kulttuuri kiinnostaa muun leuanlouskutuksen välissä. Sääli vaan, että kiinnostus on jotenkin kieroutunutta.

Perussuomalaisten oikeistopopulistinen ja uusnationalistinen manifesti kääntää tavoitellun suomalaisuuden ja suomalaisen identiteetin ylistämisen itseään vastaan. Suomalaisuudella on suuri arvo ja se on merkittävää. Mutta se ei ole sitä yksin. Tarvitsemme kansainvälistä monikulttuuria tukemaan tätä. Kuullostaa hullulta jos vain keskenämme kehumme itseksemme omaa erinomaisuuttamme samalla kun puhumme yhdestä kulttuurista. Pönttöpöhöjen hommaa tämän suuntainen totalitarismin haihattelu, sanon minä. Totalitaristisille pyrkimyksille on aina ollut ominaista hyvän vihollisen löytäminen myös kulttuurista.

Puolueethan eivät ole viime vuosina paljoa poliittisissa manifesteissään kulttuurista puhuneet. Itse pidän tätä hyvänä linjauksena siinä mielessä ettei politiikkaa ja kulttuuria saa sitoa toisiinsa liian tiukasti. Kulttuuria tulee poliitikkojen ymmärtää, arvostaa ja tukea, ei lähteä arvottamaan sitä.

Perussuomalaiset taas ovat lähteneet linjaamaan kansallisen omaleimaisuuden ja identiteetin vaativan poliittisia keinoja taidemaailmaan suuntausten oikaisemiseksi. Kansan oikeasta taidemausta huolehdittaisiin ohjaamalla tukirahavirtoja. Makunsa kullakin ei sitä ole kieltäminen ja minusta makuasioihin ei käy puuttuminen.

Koska perussuomalaiset ovat niin kiinni Edefelteissä ja Gallen-Kallelassa, en halua näitä heille lahjoittaa (eikä näitä ole nurkkiin eksynytkään).

Perustin Facebook-ryhmän modernimman taiteen saamiseksi perussuomalaisten arkea ilostuttamaan.

Mikäli 5000 tykkää niin lahjoitan perussuomalaisten pääkonttorin seinää koristamaan kuvan mukaisen aidon Miron litografin. Itse maksama ja omalta seinältä. Todistuksen mukaan aito on.

Täällä tykätään:http://on.fb.me/e5Sczg

Marko Romppu Romppanen

kansanedustajaehdokas (vihr)

Riihimäki

www.romppu.fi

romppu_tarra_perassahiihtaja(2)3.jpg

18 kommenttia artikkeliin “Lahjoitan persuille Joan Mirón aidon litografin aitoustodistuksineen”
  1. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Moikku Romppu!
    Paas ollen tarkkana Facebook-ryhmäsi identiteetistä. Joku sheikki on uhonnut ostaa koko naamakirjan.
    Jatketaan harjoituksia!
    Riitta

  2. avatar Pimu sanoo:

    Mitäs muuta kuin yritystä ohjata kansan taidemakua tukirahavirtoja ohjaamalla on ollut tämä perinteinen oopperan ja muun taidemusiikin täysin suhteeton osuus kaikesta musiikin julkisesta tuesta? Aiotko taistella tämän vääristymän oikaisemiseksi jos tulet valituksi, niin että muutkin musiikinlajit pääsevät tasapuolisemmin jaolle kun musiikin julkisia tukia jaetaan ?

  3. avatar Oikeinkirjoittaja sanoo:

    Hei,

    Kaksoispistettä käytetään sijamuotoa lyhenteisiin lisättäessä. Tuohon otsikkoon se ei siis kuulu. Tätä hirvitystä näkee nykyään aivan liian usein. Hyvää kevään jatkoa Markko Romppanen:lle.

  4. Kiitos tästä sivistävästä tietoiskusta.
    Korjattu on.
    -romppu-

  5. avatar Inna sanoo:

    Mikä on ”sopiva määrä ihmisiä”?

  6. Hei Inna.

    Laitoin ryhmälle tavoitteeksi 5000 henkilöä. Toisaalta olen saanut paljon toiveita laskea tavoitetta kymmenesosaan. Katotaan nyt miten jäsenkeräys etenee.

    Kaikki jotka ovat FB:ssä mukana voivat tykätä täällä:
    Alunperin FB-ryhmänä tehty tempaus on muutettu FB-sivuksi – riittää kun tykkää. Helppoa kuin heinän teko!

    http://www.facebook.com/pages/50-000-tykk%C3%A4%C3%A4-ja-lahjoitan-perus

    -romppu-
    Mielelläni minä tämän kulttuuriteon teen jos vaan asia saa kannatusta.

    Marko

  7. Alunperin FB-ryhmänä tehty tempaus on muutettu FB-sivuksi – riittää kun tykkää. Helppoa kuin heinän teko!

    Täällä voi siis tykätä: http://on.fb.me/e5Sczg-romppu-

  8. avatar Pimu sanoo:

    Vastaapas nyt Romppu tuohon kysymykseen jonka tuolla aiemmin esitin, eli mikä on sinun kantasi tähän nykyiseen suuntaukseen, jolla ”ohjaillaan kansan kulttuurimakua apurahavirtoja ohjailemalla” korkeakulttuurin suuntaan? Ottamatta kantaa mitenkään Persujen kulttuuripoliittisiin vaatimuksiin, mutta kun syytit Persuja tuosta ohjailuhalusta, niin olisi mielenkiintoista tietää mikä on Vihreiden kanta asiaan? Vai onko ohjailu okei silloin kun ohjaillaan ”oikeaan suuntaan”?

  9. Ihan hyvä kysymys, kiitos tästä!

    Sori, kesti hiukan vastata – oli jäänyt jonottamaan vuoroaan työpöytäni tehtävälistalle tämä oiva kysymyksesi.

    Harvinaista herkkua harkitut ja napakat kysymykset . Okei, aihe on monien populistien mieleen ja ruokkii herravihaa. Toisaalta myös tärkeä nosto tukipolitiikan oikeudenmukaisuuden keskustelukentälle. Itse en ole perehtynyt paljoa siihen millä perusteella ja millainen jakauma nykytukimuodoissa varsinaisen musiikkitaiteen saroilla on. Mutta tässä on näitä minunlaisia, rehellisiä, pohdintoja ajatuksista mitä kysymyksesi minussa herätti.

    Mutta itse kysymykseesi:
    ”Mitäs muuta kuin yritystä ohjata kansan taidemakua tukirahavirtoja ohjaamalla on ollut tämä perinteinen oopperan ja muun taidemusiikin täysin suhteeton osuus kaikesta musiikin julkisesta tuesta? Aiotko taistella tämän vääristymän oikaisemiseksi jos tulet valituksi, niin että muutkin musiikinlajit pääsevät tasapuolisemmin jaolle kun musiikin julkisia tukia jaetaan ?”

    Pohdintojani:

    Totta toinen puoli tuossa väittämässäsi vaikken sitä varsinaiseksi kulttuurimaun ohjaamiseksi allekirjoita. Näen tukien ohjaamisessa hiukan myös ”mahdollistajan roolin”. Korkeakulttuuri on tärkeää monessa mielessä ja ilman tukia osa näistä ”lajeista” todennäköisesti kuolisivat kokonaan. Voidaan tietysti miettiä asiaa kantilta, että ei tueta, tai tuetaan riittämättömästi toiminnan ylläpitämiseen nähden. Kysymys kuuluu, mitä tästä seuraisi?

    On totta, että kaikkiin kulttuurimuotoihin tarvittaisiin enemmän ansaintakeinoja jottaivat nämä olisi liian tukiriippuvaista. Joku kirjoitti kulttuurin verotuksesta Irlannissa. Sieltä voisi löytyä keinoja tasapainottaa ja helpottaa ns. alakulttuurien elämää ja toimintamahdollisuuksia. Asiaan pitänee syventyä lisää. Hyvä nosto, vaikka nykyisessä taloustilanteessa verohelpotusten hakeminen on turhan kivinen tie käytäväksi.
    On väärin jättää ketään ilman tukia makukysymysten perusteella, jos se on perusteltua muuten antaa. Tukiasiat ovat vaikeita ja aina löytyy ymmärtäjiä ja niitä jotka eivät ymmärrä koko hommaa.
    Asioissa on monta vaikutinta, ei voi katsoa yhdellä silmällä. Näitä one eye monstereita on ihan tarpeeksi vääntämässä yhden ”minulle tärkeän” tyylisuunnan etuhanoja. Kuuluttamaasi tasapuolisuutta tarvitaan ja kannatan sen korostamista, mutta se ei tarkoita välttämättä että kaikki tyylilajit saisivat saman summan rahaa. Pitää olla myös objektiivinen kokonaisuuden toimivuuteen nähden. Rahaa olisi kiva jakaa kaikille tahtoville. Niin, jos sitä vain olisi. Itse katson asioita asioina ennemmin kuin lähden niitä arvottamaan omista lähtökohdistani makujeni mukaan.

    Lähinnä persujen kohdalla kritisoin sitä, että he olisivat jättämässä yhden taidesuuntauksen (eivät tosin tainneet itsekään tietää mistä puhuivat) pois tukien piiristä koska se nyt ei satu heitä miellyttämään tai eivät nyt vaan ymmärrä sitä. Ehkä enempi viimeistä.

    Itse arvostan kaikkia taiteilijoita, taidesuuntauksia. Pidin näiden tuotoksista tai en.

    Toisilla on vain eri tehtävä/rooli kuin toisilla.

    Tämä ei ole puolueen virallinen kanta. >>Ehdokas itse allekirjoittaa.

    -romppu-

    Jatkossakin voi vastaaminen venähtää – Hiukan on pukannut meiliä.
    Minulla on edelleen noin 2000 meiliä lukematta ja niistä osa tarvitsee vastaamista. Osa menee suoraan roskakoriin spämminä.
    Pahoittelut kaikille jotka odottavat vastauksia kysymyksiinsä. Pyrin purkamaan sumaa tulojärjestyksessä. Toivottavasti kuitenkin meilintulo ei hellitä – se on hyvä merkki kun ihmisillä on kiinnostusta asioihin.

    Kysymyksiä voi laittaa edelleen tulemaan romppu@romppu.fi

    Täällä on mielenkiintoinen kannanotto aiheen ympäriltä:http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/63092-perussuomalaisten-postmodernismi-linjaus-on-kasitteellista-homppaa

    En tunne miestä mutta jokainen voi lukea ja arvioida itse.

  10. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Moikku Romppu!
    Vastauksessasi Pimulle shoppailet poliitikkojen tavaratalossa äärestä laitaan aina alakulttuuria myöten kalastellen.
    Tosin loppuhenkosessa myönnät, jotta oma mieltymys ”kassalla” ratkaisee. Siis kulttuuriministerinä jakaisit aneet oman maun mukaan. Hyi Romppu! Se ei ole kovin demokraattista.
    Jatketaan harjoituksia!
    Riitta

  11. Moro Riitta.

    Katohan, ovat antaneet sinun pitää tunnukset, eikä ole kukaan päässyt sotkemaan sinua pihalle systeemeistä ,-)

    Muuten pihalla olosta seuraavaa.

    Ehkä sittenkin tuo nimittämäsi kalastelu kertoi enemmän tasapuolisesta arvostuksesta kuin siitä että shoppailisin.

    Kuten manitsin:
    ”Itse arvostan kaikkia taiteilijoita, taidesuuntauksia. Pidin näiden tuotoksista tai en.”

    Se että minä pidän jostakin ei vaikuta asioiden käsittelemiseen asioina. Tämäkin tuli siellä tekstissä mainittua.

    ”Itse katson asioita asioina ennemmin kuin lähden niitä arvottamaan omista lähtökohdistani makujeni mukaan.”

    Eli en niele kommenttiasi – yritys hyvä kymmenen.

    -romppu-

  12. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Moikku Romppu!
    Ja papukaijamerkki.
    Saisit kiittää minua sparrauksesta kulttuuriministerinä jollain älyvapaalla apurahalla
    .. ja pistä sitten ne Maurin kyydityksessä sekoilevat viherpiiperot ordningiin Arkadiassa, jos niitä enää siellä on.
    Riitta kuittaa!

  13. avatar Pimu sanoo:

    Kiitos Rompulle asiallisista vastauksista.

    ”Totta toinen puoli tuossa väittämässäsi vaikken sitä varsinaiseksi kulttuurimaun ohjaamiseksi allekirjoita. Näen tukien ohjaamisessa hiukan myös ”mahdollistajan roolin”. Korkeakulttuuri on tärkeää monessa mielessä ja ilman tukia osa näistä ”lajeista” todennäköisesti kuolisivat kokonaan. Voidaan tietysti miettiä asiaa kantilta, että ei tueta, tai tuetaan riittämättömästi toiminnan ylläpitämiseen nähden. Kysymys kuuluu, mitä tästä seuraisi?

    Tuo on juuri sitä perinteistä sanahelinää, millä nykysysteemiä on perusteltu vuosikymmenet ilman sen kummempaa konkretiaa ja jos niitä ”One eyed monstereita” haluaa nähdä niin juuri näissä nykysysteemiin fakkiutuneissa niitä piisaa. Mitä konkreettisesti tärkeää on korkeakulttuurissa ja miksi juuri sitä ja käytännössä vain sitä Suomessa tuetaan julkisista varoista? Itse n. 30v täysin omaehtoisesti ja omilla rahoilla musiikkia harrastaneena on vaikea nähdä, miksi esim. juuri musiikin tukirahoista n. 90% suuntautuu konserttimusiikin ja oopperan tukemiseen? Jos lähiesimerkkejä haluaa tarkastella, niin jos jokaista musiikkiopiston opiskelijaa Hml kaupunki tukee käytännössä 500 eurolla vuodessa + valtion tuki päälle on hyvin vaikea ymmärtää, miksei kaupungilla ole varaa järjestää edes tyhjiä soittokämppiä kaupungin lukemattomille bändeille? Etenkin nykyaikaisesti panostuotossuhdetta tarkasteltaessa sijoitus Sibeliusopistoon on järkyttävän huono millä tahansa mittarilla tarkasteltaessa. Yhtään maailmanluokan tähteä ei nyt ihan heti muistu mieleen sieltä valmistuneen ja tuskinpa työllistymisastekaan on kovin korkea ylipäätään.

  14. Hyvä Pimu.

    Heh, on se hyvä aina hiukan perinteitä kunnioittaa vaikka pyrin tuota sanahelinää välttämään.
    Onhan nuo mainitsemasi asiat epäkohtia – myönnettäköön se.
    Soittokämppäongelma on ollut tuttu omasta nuoruudestani.

    Tsemiä sinne kaikesta huolimatta.

    -romppu-

  15. avatar Antti sanoo:

    Aika outoa kokea kulttuurimaun ohjailemisena se että tuilla tarjotaan kaikille kansalaisille nimen omaan mahdollisuus makustella kaikenlaista kulttuuria. Ei kummoiseen kulttuuripoliittiseen debaattiin lähdetä tuolla vinkkelillä ei.

    Mutta arvokeskustelu tukien jakautumisesta kentällä on aina hyvästä. Kyllähän julkisen tuen suurimmat siivut musiikin, ja nimen omaan klassisen musan puolelle menevät. No, siellä projektit ovat isoja ja 50-päisen pumpun laittaminen stagelle maksaa aika makoisasti, mutta jotenkin tuntuu hurjalta se suhde klassisen musiikin ja muun kulttuurin tukemisen summissa.

    Hämeenlinnaltahan oli todella fiksu veto ostaa klassisen konsertit Lahtisinfonialta. Jos laatupumppu löytyy naapurista, niin ei ole mitään järkeä pitää omaa pumppua yllä, niin kuin monella kaupungilla on tapana. Juuri tällaisella kiertuetoiminnallahan isot orkesterit toimintansa maailmalla rahoittavat. Ykkösnyrkki rundaa ympäri maailmaa ja kakkonen veivaa sitten kotopuolessa. Ja sitten jossain välissä läpsystä vaihto kuin koulun peleissä. Vaikka Suomessa homma on tietysti pienempää, niin suurin piirtein samalla idealla voisi lähteä toimimaan ja vähentää hieman tukipainetta. Anyway, ei olisi ollenkaan pölhömpi idea että musapuolellakin hieman tarkasteltaisiin kulurakenteita enemmän.

    Mitä tuohon Sibbe-opiston tukemiseen tulee, niin sitä nyt on ensinnäkin aivan turha sotkea eduskuntavaaliehdokkaan blogiin millään muotoa, mutta mainittakoon ohimennen että erona omaehtoiseen harrastamiseen, Sibbe-opisto tarjoaa taiteen perusopetusta, joka on tutkintoihin tähtäävää, ammattilaisen opetuksessa tapahtuvaa opiskelua. Kyseessä siis on koulu. Se että tuetaan kouluja, kuuluu kai aika normaalisti suomalaiseen yhteiskuntaan. Taiteen perusopetusta tuetaan myös kuvataiteen ja näyttämötaiteen saralla. Jos nyt ei ihan yhtä paljon, koska ryhmäopettaminen on hintsusti halvempaa kuin yksilöopetus. Mutta näissä hommissa puhutaan helvetin korkeatasoisesta lasten harrastustoiminnasta, jonka arvoa ei voi mitata rahassa että minun puolestani Sibbe-opistolle, AIMO-koululle ja vaikka Miniteatterille voisi tunkea muutaman miljoonan lisää.

    Mitähän vielä…ah juujuuu. Suosittelen asiasta kiinnostuneille tutustumaan OKM:n sivuihin sekä eri kulttuuripoliittisiin ohjelmiin sekä avustuksiin. Mielenkiintoista se on ja selittyykin monta asiaa.

    ps. lisää tuoettuja bändikämppiä. Lammillehan yhtä ollaan pykäämässä, mutta jos Punaportille saisi vähän lisää, kun kerran muuhunkin niitä äänieristettyjä kämppiä joita Sibelius-opistolta jäi jälkeensä, voisi käyttää kuin ammattikoulun varastotiloina vai mitä siellä nyt ikinä onkaan. Vinkvink vaan kuntapäättäjille.

    A

  16. avatar Mari sanoo:

    Hieno keskustelu kehkeytymässä. Hyvä Antti ja Romppu viimeisimmistä. Muut myös.

  17. avatar Pimu sanoo:

    Jos kaikkea marginaalikamaa tuettaisiin yhtä paljon kuin esim. taidemusiikkia nykyään, ja sitä kautta annettaisiin ihmisille mahdollisuus tutustua kaikkeen kulttuuritarjontaan, niin silloin ei voisi puhua kulttuurimaun ohjaamisesta, mutta nykymeininki, jossa tuetaan vain harvoja valittuja on nimenomaan kulttuurimaun ohjaamista. Ilmeisesti se ohjailu on ollut niin tehokasta ja hienovarasiat tähän mennessä, että sitä moni edes tunnista.

    Viihde- ja tanssimusiikissa jouduttiin muuten jo ennen sotia sopeutumaan taloudellisiin realiteetteihin ja pienentämään bändien kokoja pahimmillaan haitaritrioksi asti ja tuomaan mukaan elektronisia instrumenttejä joilla ison bändin soundi saadaan nykään aikaan parilla miehellä. Taas jälleen kerran voi kysyä, että miksi taidemusiikki on niin erikoisasemassa, että verovaroista maksetaan palkaa isoille bändeille ja verovaroilla koulutetaan soittajia näihin bändeihin ja verovaroilla ylläpidetään kulisseja missä bändit soittavat. Keitys kehittyy, miksi verovaroilla pitää pitää hengissä jotain muinaista taidemuotoa?

    Kuinkahan fiksuna vetona hämeenlinnalainen veronmaksaja pitää sitä, että kaupunkilaisten pussista viedään n. 30 000 euroa jokaista Lahden sinfonian keikkaa varten? Tuolla hinnalla voitaisiin kaikki ko. konserteissa kävijät kuskata bussilla Lahteen ja tarjota pihviateria konsertin jälkeen. Ja mikä järjetön fiksaatio on se, että tuollainen verorahoja pohjattomasti nielevä pumppu pitäisi löytyä joka kylästä, toisen pohjattoman verorahanielun eli Teatterin naapurista?

    Sibbe-opiston tuet on mitä suuremmassa määrin juurikin eduskuntaehdokkaan asia, sillä vielä suuremman tuen kuin mitä Sibbe-opisto saa kaupungilta se saa valtiolta ja tästä tuesta päättävät juurikin kansanedustajat. Tästä syystä haluan tietää mikä on kansanedustajaehdokkaan kanta ko. tukiin, että tiedän olla äänestämättä henkilöä, joka ei ole näin räikeän eriarvoistavaa tukipolitiikkaa vastaan.

  18. avatar Antti sanoo:

    Ensimmäiseen kappaleeseen puhdas höpöhöpö. Jonkin verran taidekenttää harrastavana voin kyllä suoraan suositella Pimulle poistumista joskus tästä Hämeenlinnan vaikutuspiiristä. Ei sillä etteikö täälläkin tapahdu pirun siistejä juttuja aika ajoin, mutta kyllä ne marginaalilajit ja alakulttuurit voivat suhteellisen kivasti isommissa kaupungeissa. Uskoisin että Hämeenlinnasta poistuminen ei ole kynnyskysymys sinullekaan? Toki marginaalisemmille taidemuodoille voisi tukea suunnata enemmän ja kuten sanottua, klassisen musiikin puolelta varoja voisi hiukan ohjata sinne suuntaan, mutta puheet kulttuurimaun ohjaamisesta ovat kyllä jo niin hankalan ajatuskulun takana että noin niinkuin normaali-ihmisen on hieman hankala ymmärtää kuinka tällaiseen näkökulmanvalintaan on päädytty. Ja jokatapauksessa näille marginaalisimmille lajeille ei ole auvoiset ajat edessä, jos se persuista on kiinni.

    Siitä olemme toki samaa mieltä että klassisen musiikinkin puolella olisi syytä hieman tsiigailla kulurakennetta ja harkita keinoja miten tuoda lisää ns. ulkopuolista rahaa kentälle, mutta puheet muinaisesta taidemuodosta ja pysähtyneisyydestä kertovat vain kirjoittajan olemattomasta lajituntemuksesta. Eli siinäkin ollaan aivan päin honkia menossa. Eipä täyttöasteiltaan nuo Verkiksen konsertitkaan ihan onnettomia ole, joten kysyntääkin taitaa olla hieman.

    Konserttien ostamisesta. Tunnustan, en ole käynyt yhdessä ainoassa Lahtisinfonia Verkis-konsertiassa, koskaan. Silti en nyt ihan hirveästi jaksaisi mussuttaa siitä imagoa-arvosta, välittömistä ja välillisistä tuloista mitä konseritit kaupunkiin tuovat. Kun nyt lähdetään takastelemaan panos-tuotto-suhdetta koko Verkatehtaan kompleksin suhteen, niin mainitsemasi verorahasyöppö tuo tälle kylälle moninkertaisena siihen sijoitetut rahat takaisin. Niin materiaalisina kuin immateriaalisina tuloina. Mutta toki jos ymmärrys on niin rajoittunut että pelkän tuloskirjan varassa katsotaan kokonaisuuksia niin toki tällaiset persuilut ymmärtää.

    Sibbe-opistosta…huhhuh.

    A

    Mutta hei, Markon kommentit jatkoon ja minä tarkkailen Miro-projektia. On se vaan hullua kun mies haluaa heittää helmiä sioille.

Jätä kommentti

css.php